Yoga

Lekker en ontspannen yoga kunnen beoefenen? Dat kan tijdens de yoga lessen bij 4AnyBody. In een les van 60 minuten komen verschillende yoga onderdelen aan bod waardoor je je lichaam beter leert kennen, je lijf soepel wordt en je van top tot teen tot rust komt. Yoga voer je op je eigen manier uit en iedere yogahouding is bij voorbaat al geslaagd! Aan yoga kleeft nog steeds een zweverig imago. Jammer, want er zijn allerlei vormen en er is bijna altijd wel één die bij jou past. NB Op donderdag 90 minuten, waarvan 30 min meditatie.


Do-In Yoga

Do-In Yoga betekent letterlijk verbinden door de weg (Do) naar binnen (In).

De Do-In Yoga bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, Tai-Chi, Zen en Yoga. De filosofische leerweg van de Do-In Yoga is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In Yoga oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.

Hatha Yoga

Hatha Yoga betekend de zon (ha) en de maan (tha).

Ha verwijst naar het Yang element , het vurige en het mannelijke. Tha verwijst naar het Yin Element, het kalmerende en het vrouwelijke. Deze 2 energieën worden in Hatha Yoga samengebracht. Bij Hatha Yopga is er veel aandacht voor het lichaams- en het gevoelsbewustzijn. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de adem. Door de concentratie op de adem en deze de dragende kracht te laten zijn van elke beweging, ontstaat er een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Verder zal er een evenwichtige verdeling zijn tussen staande, zittende en liggende oefeningen zowel dynamisch als statisch uitgevoerd. Je wordt leniger, sterker en leert goed naar je lichaam te luisteren. In elke oefening wordt je gestimuleerd om op zoek te gaan naar jouw eigen persoonlijke evenwicht in kracht en ontspanning. De lessen kunnen door iedereen gevolgd worden, er zijn voldoende opties voor zowel gevorderde als beginnende deelnemers. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, waardoor een complete ervaring ontstaat.

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga de Yoga van het Bewustzijn is een dynamische yoga waarin lichaamshoudingen van inspanning naar ontspanning zich afwisselen met ademhalingstechnieken. Elke les  een ander thema met afwisselende houdingen, bijvoorbeeld voor de rug, longen, hart, nieren of de spijsvertering. Afsluitend een meditatie, om je mind rustig en kalm te maken, zodat je helderder bent in je hoofd. Ervaring is niet nodig, een beginner kan de houdingen in zijn eigen ritme volgen en rustig opbouwen. Voor mannen, vrouwen en jongeren.

Kundalini Yoga wordt de yoga van het bewustzijn genoemd, het kan je dieper in contact met jezelf brengen. De houdingen kunnen je zenuwstelsel versterken. Het houdt je gezond en soepel en maakt je sterk, geeft je meer energie en ontspanning. Het helpt bij stress en rugpijn, depressie en overgewicht en helpt je meer bewust en gefocust zijn.

Yoga voor (Hard)lopers

Heb je voorkeur voor een dag of tijd? Geef het ons door!

Wil jij met je eigen hardloopgroep een Yoga voor Hardlopers boeken?

Bel of mail! 06 17 680 480 of info@4anybody.nl

4AnyBody op de Huisweid 9 in Warmenhuizen.

 

Voor leden en niet leden, iedereen is welkom. 4AnyBody wil graag hardlopers kennis laten maken met Yoga en de vele voordelen van de combinatie: Yoga & Hardlopen. Hardlopen wordt vaak gezien als een prestatiegerichte sport. In de Yoga wordt juist benadrukt dat je niet hoeft te presteren of te forceren. Je leert beter naar je lichaam te luisteren. Dit zal je tijdens het hardlopen helpen te ontdekken wat je lichaam nodig heeft. Je leert beter je grenzen kennen. Yoga besteedt veel aandacht aan het hebben van een goede houding, hier zul je tijdens het Hardlopen de vruchten van plukken. Een volledige Yoga ademhaling zorgt voor een betere ademhaling tijdens het Hardlopen. Je bent geneigd tijdens het lopen gejaagder te gaan ademen. Door dieper door je neus in te ademen en je uitademing langer te maken, zul je meer rust ondervinden tijdens het lopen. De kracht en flexibiliteit die je bij Yoga ontwikkelt, voornamelijk in het bekkengebied, quadriceps, hamstrings en heupen, helpt je efficiënter hard te lopen en blessurevrij te blijven.

 

Mijn naam is Martine Bruinsma. Sinds 14 jaar beoefen ik Do In Yoga (betekenis: de weg naar binnen). Sinds 7 jaar geef ik les in deze mooie en interessante vorm van yoga. Na een korte onderbreking ben ik weer terug bij 4AnyBody om 1x per maand een Do In Yoga les van 1,5 uur te verzorgen inclusief meditatie.  

 

Mijn interesse voor Do In Yoga is ontstaan tijdens de opleiding die ik volgde aan de Nederlandse School voor Klassieke Shiatsu. Ik vind het fascinerend om te zien hoe het lichaam het zelfhelend vermogen kan aanspreken en hoe dit kan worden ondersteunt door oefeningen vanuit de Shiatsu leer. De oefeningen die je levensenergie stromend houden of juist weer in beweging brengen. Do In Yoga oefeningen zijn nauw verwant aan de Oosterse geneeswijzen Shiatsu en acupunctuur. Tijdens de Shiatsu opleiding leerde ik hoe belangrijk het is als energiebanen (meridianen) stromen en welke totaal werking dit heeft op het lichaam inclusief geest. Als het stroom zorgt dit ervoor dat lichaam zich kan ontspannen (spieren, pezen, zenuwen etc). Het lichaam wordt goed doorbloed zodat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Daarnaast krijg je, door de aandacht voor de ademhaling tijdens de les ook een rustige geest: lichaam en geest worden weer een. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk. Ook als je een blessure hebt. Heel graag verwelkom ik je in 1 van de lessen om je kennis te laten maken met Do In Yoga of om je nog verdere te verdiepen in deze yoga vorm! 


Samantha Burger

Mijn yoga journey begon met Ashtanga yoga en vooral de fysieke voordelen bracht mij terug naar de mat. Gedurende mijn practice kreeg ik een betere connectie en vooral meer respect voor mijn lichaam. Ik ben altijd een actief persoon geweest en fell in love with yoga uiteindelijk niet alleen voor de fysieke voordelen, maar ook de healing power, gezonde work-life balance en bewustwording die ik met yoga creëerde.  

 

Na 10 jaar in de corporate world en een burn-out, besloot ik mijn makelaars carrière achter me te laten en start living my dreams en travel the world. Deze droom begon in Thailand en daar heb ik bijna 2 jaar gewoond en vooral een innerlijke reis gemaakt met heel wat uren op de mat. Nu vind je me regelmatig op Bali waar ik Yoga, Surf & Mindfulness Retreats verzorg.

 

Yoga background: ik ben gecertificeerd Hatha en Therapeutic Yoga docent. Persoonlijke ervaring met Ashtanga en Vinyasa, Yin yoga, Mindfulness en Vipassana meditatie (10-daagse stilte retraite). Tevens heb ik gewerkt in een Healing Center in Thailand waar privé yoga consulten, workshops en dagelijkse drop-in lessen werden aangeboden en verzorgd. Naast yoga heb ik een grote passie voor persoonlijke ontwikkeling, de oceaan en surfen around the globe. 

 

Waarom Yoga? 

We hebben allemaal een missie en streven er constant naar om de beste versie van onszelf te zijn in alle aspecten van het leven en uiteindelijk hebben we één gemeenschappelijk verlangen dat we allemaal delen: de noodzaak “to slow down” en het gevoel van vrijheid, rust en liefde in onszelf te ervaren.  

 

Mijn missie is om jou te inspireren en de kracht, rust en liefde in jezelf te ontdekken on and off the mat!

 

“Fall in love with taking care of yourself”

 

Love, Sam


Mijn naam is Cindy Meereboer. In 1990 kwam ik in contact met Kundalini Yoga. De combinatie van inspanning naar ontspanning en meditatie en het snelle effect dat Kundalini Yoga heeft vind ik waanzinnig. Daarnaast houdt het mijn lichaam soepel en sterk en geeft innerlijke kracht en verruimd bewustzijn. Ik volgde de lerarenopleiding Kundalini Yoga en begon naast mijn beroep als psycho- en dramatherapeute gelijk met lesgeven. De kennis en het effect op je zijn, vanuit deze vorm van yoga wil ik graag doorgeven en delen.

 


Mijn naam is Cathy de Geest en de afgelopen jaren heb ik de Do In lessen mogen geven bij 4AnyBody. Helaas liet de agenda het niet meer toe om dit wekelijks te blijven doen en dus heb ik met pijn in het hart moeten besluiten om te stoppen. Ik ben dan ook heel blij dat ik vanaf november één keer per maand een Do In les met aansluitend een half uur meditatie mag verzorgen.

 

Mijn lessen zijn altijd een combinatie van verschillende (energetische) oefeningen en invloeden, maar altijd op een basis van de Do In, het seizoen en de daarbij horende elementen en meridianen. Wellicht herken je iets uit een andere yoga vorm, Tai-Chi,  Qi gongof herken je een chakra. Ik put graag uit het enorme aanbod van mooie oefeningen en maak daar mijn eigen mix van. De meditatie kan lopen van een bodyscan, of een reis door de chakra's  tot een geleide meditatie, maar altijd toegankelijk voor iedereen.

Dat laatste vind ik heel belangrijk, dus laat je niet afremmen of weerhouden omdat je een blessure of een beperking in beweging hebt. Er zijn genoeg alternatieven om dit ook voor jou een heerlijke ervaring te maken. Schuif je een keertje aan?


Mijn naam is Patricia Beerse, geboren in 1969, getrouwd en moeder van 3 kinderen. In 2009 ben ik voor het eerst met yoga in aanraking gekomen. Het voelde als thuiskomen. Het voelde zelfs zo goed, dat ik me meer wilde gaan verdiepen in de yoga. De docentenopleiding was daar een logisch gevolg op. Na het bezoeken van open dagen van verschillende opleidingen ben ik uiteindelijke uitgekomen bij Saswitha in Bilthoven. Toen ik daar de drempel over stapte voelde dat meteen aan als een warm bad en wist ik dat ik mijn plek gevonden had. In maart 2014 ben ik begonnen met lesgeven. Naast het lesgeven, wat ik op verschillende locaties doe, studeer ik osteopathie. Het studeren en het lesgeven is voor mij een hele goede en leuke combinatie.

De vorm yoga die ik geef is de klassieke Hatha Yoga. In deze vorm van yoga is er veel aandacht voor het lichaams- en het gevoelsbewustzijn. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de adem. Door de concentratie op de adem en deze de dragende kracht te laten zijn van elke beweging, ontstaat er een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Verder zal er een evenwichtige verdeling zijn tussen staande, zittende en liggende oefeningen zowel dynamisch als statisch uitgevoerd. Je wordt leniger, sterker en leert goed naar je lichaam te luisteren. In elke oefening wordt je gestimuleerd om op zoek te gaan naar jouw eigen persoonlijke evenwicht in kracht en ontspanning. De lessen kunnen door iedereen gevolgd worden, er zijn voldoende opties voor zowel gevorderde als beginnende deelnemers. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, waardoor een complete ervaring ontstaat.