Lekker en ontspannen Yoga & Pilates kunnen beoefenen? Dat kan tijdens je Practice bij 4AnyBody. In een les van 60 of 90 minuten komen verschillende onderdelen aan bod waardoor je je lichaam beter leert kennen, je lijf soepel wordt en je van top tot teen tot rust komt. Yoga voer je op je eigen manier uit en iedere yogahouding is bij voorbaat al geslaagd! Bij 4AnyBody worden er verschillende Yoga vormen aangeboden in een sfeervolle en fijne ruimte.

Yin Yang Yoga  Zoek je ontspanning? Dan is Yin Yang Yoga misschien iets voor jou. Het is een rustige vorm van yoga, gebaseerd is op de Chinese meridiaan theorie. Van Yin Yoga krijg je een flexibel lichaam en komt je geest weer tot rust.

Bij yin Yoga zijn de houdingen rustig en harmonieus. Veel houdingen zijn zittend of liggend en worden 3 tot 5 minuten aangehouden, zonder het aanspannen van de spieren. Zo werkt Yin Yoga op de diepere lagen zoals het bindweefsel, de pezen, banden en gewrichten. Dit kan als intensief en uitdagend ervaren worden, maar niet ingewikkeld en altijd in overeenstemming met wat je fysiek aan kan. Hierdoor is Yin Yoga voor iedereen geschikt.

Je wordt je bewuster van je lichaam, waardoor signalen van stress of overbelasting eerder herkent worden. Ook geeft het inzicht in het denkpatroon en gedrag. Je laat overbodige spanning los. In deze tijd waarin veel mensen het uiterste van zichzelf vragen, helpt Yin Yoga om de balans in je leven te behouden of te hervinden. Ook is Yin Yoga geschikt voor mensen met veel spanningen en/of klachten hebben in de onderrug en heupen of veel en intensief sporten zoals hardlopen.

 



Do In Yoga  Do-In Yoga betekent letterlijk verbinden door de weg (Do) naar binnen (In).

De Do-In Yoga bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, Tai-Chi, Zen en Yoga. De filosofische leerweg van de Do-In Yoga is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In Yoga oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.

 



Kundalini Yoga  de Yoga van het Bewustzijn is een dynamische yoga waarin lichaamshoudingen van inspanning naar ontspanning zich afwisselen met ademhalingstechnieken. Elke les  een ander thema met afwisselende houdingen, bijvoorbeeld voor de rug, longen, hart, nieren of de spijsvertering. Afsluitend een meditatie, om je mind rustig en kalm te maken, zodat je helderder bent in je hoofd. Ervaring is niet nodig, een beginner kan de houdingen in zijn eigen ritme volgen en rustig opbouwen. Voor mannen, vrouwen en jongeren.

Kundalini Yoga wordt de yoga van het bewustzijn genoemd, het kan je dieper in contact met jezelf brengen. De houdingen kunnen je zenuwstelsel versterken. Het houdt je gezond en soepel en maakt je sterk, geeft je meer energie en ontspanning. Het helpt bij stress en rugpijn, depressie en overgewicht en helpt je meer bewust en gefocust zijn.

 



Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen die door Joseph Pilates aan het begin van de vorige eeuw zijn ontwikkeld. De Pilatesmethode is een complete bodyworkout en heeft als doel om niet alleen de controle over onze beweging, maar ook de kwaliteit en de kwantiteit van onze beweging te verbeteren. In een Pilatesles train je het gehele lichaam. Doordat het gehele lichaam aandacht krijgt worden je spieren sterker en soepeler, zo kom je automatisch lekkerder in je vel te zitten. Kenmerk van de pilatesmethode is dat er weinig herhalingen gemaakt worden, maar wel met een grote variatie in bewegingen zodat je precies beweegt zonder uitputting.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt - met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je krachtcentrum of “powerhouse”. 

De juiste lichaamshouding is zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren.

Belangrijk daarbij is goede begeleiding, want ieder persoon zit lichamelijk anders in elkaar. 

Om de Pilates lessen gevarieerd te houden zijn de lessen elke week anders.

Zo werk ik ook met materialen zoals de Core Trainer, ballen, de Pilatesring of met een balanskussen. Door het werken met materialen tijdens de lessen kun je bepaalde oefeningen versterken of ze kunnen de oefening juist ondersteunen. 

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates wordt over de hele wereld beoefend door jong en oud, door mannen en vrouwen, geblesseerd of topfit. In de lessen van To Flow is iedereen verschillend en traint iedereen op zijn of haar eigen niveau.