yoga & pilates

Lekker en ontspannen Yoga & Pilates kunnen beoefenen? Dat kan tijdens je Practice bij 4AnyBody. In een les van 60 of 90 minuten komen verschillende onderdelen aan bod waardoor je je lichaam beter leert kennen, je lijf soepel wordt en je van top tot teen tot rust komt. Yoga voer je op je eigen manier uit en iedere yogahouding is bij voorbaat al geslaagd! Bij 4AnyBody worden er verschillende Yoga vormen aangeboden in een sfeervolle en fijne ruimte.

Maandag

20:00 uur Hatha Yoga

 

Dinsdag

19:00 uur Pilates To Flow in Langedijk

 

Woensdag

10:30 uur Pilates

 

Donderdag

20:00 uur (90 min) Yoga 

 

Vrijdag

10:15 uur Kundalini Yoga

 

Zaterdag

09:30 uur Pilates 

Yin Yoga

Zoek je ontspanning? Dan is Yin Yoga misschien iets voor jou . Het is een rustige vorm van yoga, gebaseerd is op de Chinese meridiaan theorie. Van Yin Yoga krijg je een flexibel lichaam en komt je geest weer tot rust.

Bij yin Yoga zijn de houdingen rustig en harmonieus. Veel houdingen zijn zittend of liggend en worden 3 tot 5 minuten aangehouden, zonder het aanspannen van de spieren. Zo werkt Yin Yoga op de diepere lagen zoals het bindweefsel, de pezen, banden en gewrichten. Dit kan als intensief en uitdagend ervaren worden, maar niet ingewikkeld en altijd in overeenstemming met wat je fysiek aan kan. Hierdoor is Yin Yoga voor iedereen geschikt.

Je wordt je bewuster van je lichaam, waardoor signalen van stress of overbelasting eerder herkent worden. Ook geeft het inzicht in het denkpatroon en gedrag. Je laat overbodige spanning los. In deze tijd waarin veel mensen het uiterste van zichzelf vragen, helpt Yin Yoga om de balans in je leven te behouden of te hervinden. Ook is Yin Yoga geschikt voor mensen met veel spanningen en/of klachten hebben in de onderrug en heupen of veel en intensief sporten zoals hardlopen.

Maak kennis met Yin Yoga en boek een gratis proefles.

Hatha Yoga

Hatha Yoga betekend de zon (ha) en de maan (tha).

Ha verwijst naar het Yang element , het vurige en het mannelijke. Tha verwijst naar het Yin Element, het kalmerende en het vrouwelijke. Deze 2 energieën worden in Hatha Yoga samengebracht. Bij Hatha Yopga is er veel aandacht voor het lichaams- en het gevoelsbewustzijn. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de adem. Door de concentratie op de adem en deze de dragende kracht te laten zijn van elke beweging, ontstaat er een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Verder zal er een evenwichtige verdeling zijn tussen staande, zittende en liggende oefeningen zowel dynamisch als statisch uitgevoerd. Je wordt leniger, sterker en leert goed naar je lichaam te luisteren. In elke oefening wordt je gestimuleerd om op zoek te gaan naar jouw eigen persoonlijke evenwicht in kracht en ontspanning. De lessen kunnen door iedereen gevolgd worden, er zijn voldoende opties voor zowel gevorderde als beginnende deelnemers. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, waardoor een complete ervaring ontstaat.

Do-In Yoga

Do-In Yoga betekent letterlijk verbinden door de weg (Do) naar binnen (In).

De Do-In Yoga bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, Tai-Chi, Zen en Yoga. De filosofische leerweg van de Do-In Yoga is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In Yoga oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga de Yoga van het Bewustzijn is een dynamische yoga waarin lichaamshoudingen van inspanning naar ontspanning zich afwisselen met ademhalingstechnieken. Elke les  een ander thema met afwisselende houdingen, bijvoorbeeld voor de rug, longen, hart, nieren of de spijsvertering. Afsluitend een meditatie, om je mind rustig en kalm te maken, zodat je helderder bent in je hoofd. Ervaring is niet nodig, een beginner kan de houdingen in zijn eigen ritme volgen en rustig opbouwen. Voor mannen, vrouwen en jongeren.

Kundalini Yoga wordt de yoga van het bewustzijn genoemd, het kan je dieper in contact met jezelf brengen. De houdingen kunnen je zenuwstelsel versterken. Het houdt je gezond en soepel en maakt je sterk, geeft je meer energie en ontspanning. Het helpt bij stress en rugpijn, depressie en overgewicht en helpt je meer bewust en gefocust zijn.

Pilates

Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen die door Joseph Pilates aan het begin van de vorige eeuw zijn ontwikkeld. De Pilatesmethode is een complete bodyworkout en heeft als doel om niet alleen de controle over onze beweging, maar ook de kwaliteit en de kwantiteit van onze beweging te verbeteren. In een Pilatesles train je het gehele lichaam. Doordat het gehele lichaam aandacht krijgt worden je spieren sterker en soepeler, zo kom je automatisch lekkerder in je vel te zitten. Kenmerk van de pilatesmethode is dat er weinig herhalingen gemaakt worden, maar wel met een grote variatie in bewegingen zodat je precies beweegt zonder uitputting.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt - met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je krachtcentrum of “powerhouse”. 

De juiste lichaamshouding is zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren.

Belangrijk daarbij is goede begeleiding, want ieder persoon zit lichamelijk anders in elkaar. 

Om de Pilates lessen gevarieerd te houden zijn de lessen elke week anders.

Zo werk ik ook met materialen zoals de Core Trainer, ballen, de Pilatesring of met een balanskussen. Door het werken met materialen tijdens de lessen kun je bepaalde oefeningen versterken of ze kunnen de oefening juist ondersteunen. 

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates wordt over de hele wereld beoefend door jong en oud, door mannen en vrouwen, geblesseerd of topfit. In de lessen van To Flow is iedereen verschillend en traint iedereen op zijn of haar eigen niveau. 

Mijn naam is Ingrid Mekenkamp en ik werk als agile coach en sinds mei 2019 ben ik ook Do-In Yoga Docent. Do-In Yoga is een Japanse interpretatie van de bewegingsleer gebruik maakt van de 5 elementen en de meridianen vanuit de traditionele Chinese geneeskunde.

Do-In Yoga is voor mij een manier van bewegen waardoor je dichter bij je zelf kunt komen, je kan raken in je kern. De bewegingen geven je fysiek kracht en flexibiliteit ook op emotioneel en mentaal vlak. 'Feel to heal' : je verbeelding gecombineerd met het spelen met de oefeningen en de bewegingen ontdek je jouw mogelijkheden in deze Yoga vorm. Ben je nieuwsgierig geworden? Kom dan eens langs voor een gratis proefles Do-In Yoga.


Mijn naam is Martine Bruinsma. Sinds 14 jaar beoefen ik Do In Yoga (betekenis: de weg naar binnen). Sinds 7 jaar geef ik les in deze mooie en interessante vorm van yoga. Na een korte onderbreking ben ik weer terug bij 4AnyBody om 1x per maand een Do In Yoga les van 1,5 uur te verzorgen inclusief meditatie.  

 

Mijn interesse voor Do In Yoga is ontstaan tijdens de opleiding die ik volgde aan de Nederlandse School voor Klassieke Shiatsu. Ik vind het fascinerend om te zien hoe het lichaam het zelfhelend vermogen kan aanspreken en hoe dit kan worden ondersteunt door oefeningen vanuit de Shiatsu leer. De oefeningen die je levensenergie stromend houden of juist weer in beweging brengen. Do In Yoga oefeningen zijn nauw verwant aan de Oosterse geneeswijzen Shiatsu en acupunctuur. Tijdens de Shiatsu opleiding leerde ik hoe belangrijk het is als energiebanen (meridianen) stromen en welke totaal werking dit heeft op het lichaam inclusief geest. Als het stroom zorgt dit ervoor dat lichaam zich kan ontspannen (spieren, pezen, zenuwen etc). Het lichaam wordt goed doorbloed zodat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Daarnaast krijg je, door de aandacht voor de ademhaling tijdens de les ook een rustige geest: lichaam en geest worden weer een. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk. Ook als je een blessure hebt. Heel graag verwelkom ik je in 1 van de lessen om je kennis te laten maken met Do In Yoga of om je nog verdere te verdiepen in deze yoga vorm! 


Mijn naam is Antoinet de Jong (1979) en ik ben woonachtig in Noord Scharwoude en sinds 2012 verzorg ik Pilateslessen in Langedijk en vanaf 2016 ook bij 4AnyBody. Pilates is voor mij een geweldige bewegingsvorm om sterk en soepel in mijn lijf te bewegen. Met een fitness achtergrond heb ik ervoor gekozen om verder te gaan met Body & Mind trainingen. Naast dat Pilates fysiek ontzettend goed voor je is, leert het je ook om meer bewust te worden over hoe je lijf in elkaar zit en zorgt voor een beter ademhaling. Pilates is voor mij een perfecte workout voor lichaam en geest zonder veel inspanning (stress), spierpijn en blessures.


Mijn naam is Cindy Meereboer. In 1990 kwam ik in contact met Kundalini Yoga. De combinatie van inspanning naar ontspanning en meditatie en het snelle effect dat Kundalini Yoga heeft vind ik waanzinnig. Daarnaast houdt het mijn lichaam soepel en sterk en geeft innerlijke kracht en verruimd bewustzijn. Ik volgde de lerarenopleiding Kundalini Yoga en begon naast mijn beroep als psycho- en dramatherapeute gelijk met lesgeven. De kennis en het effect op je zijn, vanuit deze vorm van yoga wil ik graag doorgeven en delen.

 


Mijn naam is Frances en ik woon met mijn beagle Lucy in Alkmaar. In het dagelijks leven ben ik executive assistant voor een grote corporate organisatie. Ik sport regelmatig en combineer krachttraining met yoga (yin en yang!) en ik ben heel graag buiten. In mijn vrije tijd ben ik ook veel bezig met zelfontwikkeling, ik geloof echt dat je nooit uitgeleerd bent.

 

Mijn yoga practice begon rond 2013 met Vinyasa en Hatha Yoga bij diverse yoga studios. Wat me dichter naar de mat heeft gebracht is de combinatie geweest van een veel te druk bestaan, een paniekstoornis en kop-staart botsing in 2017 waar ik ernstige whiplashklachten aan overhield. Yin Yoga leerde me naar binnen te keren, acceptatie en rust te vinden in iets wat soms oncomfortabel is.  

Om de bovenstaande redenen besloot ik om in de zomer van 2019 de functional yin yoga teacher training te volgen.. Dit is geen nieuwe yoga stijl maar een manier van benaderen: iedereen is gelijk, maar ieder lichaam is anders. Het draait hierbij niet om het esthetische aspect van yoga poses maar op het effect in je lichaam: wat gebeurt er waar? Wat voel je? Wat betekent dat voor jou?

 

Als yoga teacher hoop ik dat mijn les een vast rustmoment in jouw week wordt, een uurtje #selfcare en een plek waar je voelt dat je goed bent zoals je bent. Ik wil je laten ervaren dat een fijne stretch voelen en ruimte creeëren in je lichaam niet in de perfect ‘alignement’ van een pose zit maar in de juiste pose voor jouw lichaam…  en ik help je die graag vinden!

 

In de winter van 2019 start ik aan de teacher training Deeprelax Yoga Nidra. Yoga Nidra bestaat uit een serie eeuwenoude meditatie-oefeningen om o.a. het zenuwstelsel te kalmeren, intens diepe rust te ervaren, het lichaam zichzelf te laten genezen en alles in het hoofd op orde te brengen. Als je savasana aan het eind van de yoga les het lekkerst vindt ga je hier zeker van genieten!

Liefs,

Frances


Mijn naam is Cathy de Geest en de afgelopen jaren heb ik de Do In lessen mogen geven bij 4AnyBody. Helaas liet de agenda het niet meer toe om dit wekelijks te blijven doen en dus heb ik met pijn in het hart moeten besluiten om te stoppen. Ik ben dan ook heel blij dat ik vanaf november één keer per maand een Do In les met aansluitend een half uur meditatie mag verzorgen.

 

Mijn lessen zijn altijd een combinatie van verschillende (energetische) oefeningen en invloeden, maar altijd op een basis van de Do In, het seizoen en de daarbij horende elementen en meridianen. Wellicht herken je iets uit een andere yoga vorm, Tai-Chi,  Qi gongof herken je een chakra. Ik put graag uit het enorme aanbod van mooie oefeningen en maak daar mijn eigen mix van. De meditatie kan lopen van een bodyscan, of een reis door de chakra's  tot een geleide meditatie, maar altijd toegankelijk voor iedereen.

Dat laatste vind ik heel belangrijk, dus laat je niet afremmen of weerhouden omdat je een blessure of een beperking in beweging hebt. Er zijn genoeg alternatieven om dit ook voor jou een heerlijke ervaring te maken. Schuif je een keertje aan?


Mijn naam is Patricia Beerse, geboren in 1969, getrouwd en moeder van 3 kinderen. In 2009 ben ik voor het eerst met yoga in aanraking gekomen. Het voelde als thuiskomen. Het voelde zelfs zo goed, dat ik me meer wilde gaan verdiepen in de yoga. De docentenopleiding was daar een logisch gevolg op. Na het bezoeken van open dagen van verschillende opleidingen ben ik uiteindelijke uitgekomen bij Saswitha in Bilthoven. Toen ik daar de drempel over stapte voelde dat meteen aan als een warm bad en wist ik dat ik mijn plek gevonden had. In maart 2014 ben ik begonnen met lesgeven. Naast het lesgeven, wat ik op verschillende locaties doe, studeer ik osteopathie. Het studeren en het lesgeven is voor mij een hele goede en leuke combinatie.

De vorm yoga die ik geef is de klassieke Hatha Yoga. In deze vorm van yoga is er veel aandacht voor het lichaams- en het gevoelsbewustzijn. Een belangrijk hulpmiddel hierbij is de adem. Door de concentratie op de adem en deze de dragende kracht te laten zijn van elke beweging, ontstaat er een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. Verder zal er een evenwichtige verdeling zijn tussen staande, zittende en liggende oefeningen zowel dynamisch als statisch uitgevoerd. Je wordt leniger, sterker en leert goed naar je lichaam te luisteren. In elke oefening wordt je gestimuleerd om op zoek te gaan naar jouw eigen persoonlijke evenwicht in kracht en ontspanning. De lessen kunnen door iedereen gevolgd worden, er zijn voldoende opties voor zowel gevorderde als beginnende deelnemers. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, waardoor een complete ervaring ontstaat.


Samantha Burger

Mijn yoga journey begon met Ashtanga yoga en vooral de fysieke voordelen bracht mij terug naar de mat. Gedurende mijn practice kreeg ik een betere connectie en vooral meer respect voor mijn lichaam. Ik ben altijd een actief persoon geweest en fell in love with yoga uiteindelijk niet alleen voor de fysieke voordelen, maar ook de healing power, gezonde work-life balance en bewustwording die ik met yoga creëerde.  

 

Na 10 jaar in de corporate world en een burn-out, besloot ik mijn makelaars carrière achter me te laten en start living my dreams en travel the world. Deze droom begon in Thailand en daar heb ik bijna 2 jaar gewoond en vooral een innerlijke reis gemaakt met heel wat uren op de mat. Nu vind je me regelmatig op Bali waar ik Yoga, Surf & Mindfulness Retreats verzorg.

 

Yoga background: ik ben gecertificeerd Hatha en Therapeutic Yoga docent. Persoonlijke ervaring met Ashtanga en Vinyasa, Yin yoga, Mindfulness en Vipassana meditatie (10-daagse stilte retraite). Tevens heb ik gewerkt in een Healing Center in Thailand waar privé yoga consulten, workshops en dagelijkse drop-in lessen werden aangeboden en verzorgd. Naast yoga heb ik een grote passie voor persoonlijke ontwikkeling, de oceaan en surfen around the globe. 

 

Waarom Yoga? 

We hebben allemaal een missie en streven er constant naar om de beste versie van onszelf te zijn in alle aspecten van het leven en uiteindelijk hebben we één gemeenschappelijk verlangen dat we allemaal delen: de noodzaak “to slow down” en het gevoel van vrijheid, rust en liefde in onszelf te ervaren.  

 

Mijn missie is om jou te inspireren en de kracht, rust en liefde in jezelf te ontdekken on and off the mat!

 

“Fall in love with taking care of yourself”

 

Love, Sam