mind

Het beoefenen van Yoga & Pilates heeft vele gunstige effecten op de gezondheid. Zo worden onder spieren en gewrichten versterkt en maken we ook ruimte van binnen en van buiten. Deze gunstige effecten werken niet alleen op het lichaam, maar ook op de mind. Door van buiten naar binnen, van denken naar voelen te gaan, kalmeert de mind en verbeterd de concentratie en je kwaliteit van leven. Immers: wanneer je goed voor je lichaam zorgt, zorgt je lichaam goed voor jou.


yoga

Do In Yoga  Do-In Yoga betekent letterlijk verbinden door de weg (Do) naar binnen (In).

De Do-In Yoga bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, Tai-Chi, Zen en Yoga. De filosofische leerweg van de Do-In Yoga is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In Yoga oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.



Pilates

Pilates is een vorm van lichaamsoefeningen die door Joseph Pilates aan het begin van de vorige eeuw zijn ontwikkeld. De Pilatesmethode is een complete bodyworkout en heeft als doel om niet alleen de controle over onze beweging, maar ook de kwaliteit en de kwantiteit van onze beweging te verbeteren. In een Pilatesles train je het gehele lichaam. Doordat het gehele lichaam aandacht krijgt worden je spieren sterker en soepeler, zo kom je automatisch lekkerder in je vel te zitten. Kenmerk van de pilatesmethode is dat er weinig herhalingen gemaakt worden, maar wel met een grote variatie in bewegingen zodat je precies beweegt zonder uitputting.

Pilates betekent dat je zeer bewust beweegt - met concentratie, controle, coördinatie, flow, precisie en een diepe ademhaling. Je werkt vanuit je krachtcentrum of “powerhouse”. De juiste lichaamshouding is zeer belangrijk om de beweging goed te kunnen uitvoeren. Belangrijk daarbij is goede begeleiding, want ieder persoon zit lichamelijk anders in elkaar. Om de Pilates lessen gevarieerd te houden zijn de lessen elke week anders. Zo werk ik ook met materialen zoals de Core Trainer, ballen, de Pilatesring of met een balanskussen. Door het werken met materialen tijdens de lessen kun je bepaalde oefeningen versterken of ze kunnen de oefening juist ondersteunen. 

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates wordt over de hele wereld beoefend door jong en oud, door mannen en vrouwen, geblesseerd of topfit. In de lessen van To Flow is iedereen verschillend en traint iedereen op zijn of haar eigen niveau.